5 tips om downtime te voorkomen
Downtime is de tijd die verloren gaat als een medewerker niet kan werken. Er zijn veel verschillende redenen waarom downtime voor kan komen. Dit kan door een storing of defect van een bepaald IT-systeem zijn, maar kan ook veroorzaakt worden door onderhoudswerken, het uitvoeren van updates, enzovoort. In deze blog 5 tips om downtime te voorkomen.
1. Werk zoveel mogelijk in de cloud. Zorg daarbij voor een redundant internetverbinding. Twee verbindingen naast elkaar en wellicht een derde voor een mobiele (4G/5G) verbinding. Die laatste is namelijk vrijwel altijd gewaarborgd.
2. Maak een disaster recovery plan. In een disaster recovery plan worden de risico's en de impact daarvan in kaart gebracht. Tevens wordt een tijdschets gemaakt wanneer je IT-omgeving weer volledig functioneert. Een goede rapportage is belangrijk om bij te houden wanneer ongeplande downtime plaatsvindt. Op basis van deze rapportage kunnen maatregelen worden genomen die de kans op ongeplande downtime zo klein mogelijk maken.
3. Zorg voor duidelijke voorlichting. Het is belangrijk dat mensen binnen je organisatie goed weten wat de gevolgen zijn van downtime. Met goede trainingen en begeleiding kun je bij downtime kostbare tijd besparen en de schade in het geval van dataverlies aanzienlijk beperken. Training en onderlinge communicatie zorgen er ook voor dat de productiviteit van medewerkers aanzienlijk kan worden verhoogd.
4. Bewaar om risico’s te spreiden altijd meerdere back-ups van je belangrijke gegevens. Sla deze back-ups vervolgens op verschillende media op. In geval van zero downtime backup (ZDB) wordt een kopie of replica (split mirror of snapshot) van de data gemaakt. De replica of kopie fungeert als een back-up die direct kan worden ingezet in geval van downtime.
5. IT-onderdelen hebben niet het eeuwige leven en zijn na een bepaalde tijd toe aan vervanging. Het falen van hardware kan storingen veroorzaken die een deel van je bedrijfsprocessen tot stilstand kan brengen. Geef je werkgevers goede en betrouwbare hardware. Maar downtime gaat verder dan calamiteiten op het gebied van IT. Zorg ook voor gezonde werkplekken. Een werknemer die ziek is, is namelijk ook downtime.
Downtime is kostbaar. De productiviteit neemt af, er zijn extra kosten voor herstel en het doet ook geen goed voor je imago naar leveranciers en klanten. Voorkomen is beter dan genezen. Maak vrijblijvend een afspraak over de mogelijkheden voor een grondige analyse of het objectief monitoren van je IT-omgeving om kwetsbare onderdelen bloot te leggen.
Jaco van der Horst